Toestellen
De juiste toestellen vinden voor Beijum was een hele opgave. Als werkgroep hebben we verschillende werkbezoeken afgelegd. In Heerlen, Zaandam en Scheveningen hebben we buitenfitnesstoestellen uitgeprobeerd. De één was niet vandalismeproef, de ander leek niet op fitness, de verwachting viel tegen enzovoorts. Uiteindelijk kwamen we in Nijmegen in contact met Rob Boogmans van Standing-strong.
Rob Boogmans is als sportprofessional gek op buiten sporten en fitness. Toen hij de eerste buitenfitnesstoestellen tegenkwam, leek hem fitness in de buitenlucht een aansprekend idee. Echter de toestellen die hij op de markt tegenkwam voldeden niet aan zijn verwachtingen. ‘Dat kan beter!’ meende hij.
Er is volgens de werkgroep erg goed nagedacht over het verschil tussen binnen- en buitenfitness. Je hoeft op deze toestellen niet te liggen of te zitten, want je blijft bij het gebruik van de toestellen steeds staan. Zodoende heb je geen last van eventuele natte zitjes en komen op een natuurlijke manier alle spiergroepen aanbod.
Community
Om de plek tot een gewilde sportplek te maken zijn sportprogramma’s nodig voor de lange termijn. Op deze manier ontstaat er een levendige sportlocatie en leer je op een laagdrempelige manier nieuwe mensen kennen. Dit bevordert de sociale samenhang in de wijk. Standing-strong zal in Beijum een half jaar een sportprogramma aanbieden en enkele trainers voor de toekomst opleiden.
Het stimuleren van een community wordt verder gedaan met een locatiegebonden applicatie. Deze app zal speciaal voor Beijum te downloaden en te gebruiken zijn. Hierop kan je je inschrijven op lessen, onderling afspreken enzovoorts.
Om de buitenfitnesslocatie nog aantrekkelijker te maken is gekozen om een samenhangend aanbod te realiseren. Door het samenbrengen van de sportfaciliteiten ontstaat een plek waar mensen graag sporten.
De werkgroep heeft zich daarom toegelegd om een sportplek te realiseren dat bestaat uit vier onderdelen:
Buitenfitnesstoestellen
Bootcamp gym
Survivalbaan
Jeu de boulesbaan
Deze onderdelen spreken ieder een eigen doelgroep aan. Uit het draagvlakonderzoek dat in april en
mei 2013 is uitgevoerd, komt bijvoorbeeld naar voren dat juist 50-plussers graag jeu de boulesbaan willen. De uitdagende survivalbaan is prikkelend voor kinderen. Twintigers en dertigers kunnen zich uitleven in de gratis lessen van bootcamp. Op de buitenfitnesstoestellen kunnen tenslotte een brede doelgroep van tieners tot ouderen, invaliden tot mensen die revalideren terecht.