Bewegen, het effect op de gezondheid en zelfstandigheid van ouderen.

De WHO adviseert senioren om op gelijke wijze als andere volwassenen te bewegen, met als significante aanvulling dat het voor ouderen met een verminderde mobiliteit van cruciaal belang is om met regelmaat valpreventieve oefeningen te doen.

Waarom is regelmatig en adequaat bewegen zo belangrijk, en wat voor effect heeft het op de gezondheid en zelfstandigheid van ouderen?

De langdurige en kostbare zorg van fragiele ouderen is een van de meest besproken medische en politieke kwesties van de moderne en toekomstige samenleving. Momenteel is bijna 25% van de Nederlandse bevolking 60 jaar of ouder en verwacht is dat dit percentage de komende 15 jaar zal stijgen tot zo’n 33%. Hoewel fysieke en geestelijke aftakeling bij het ouder worden afhankelijk is van meerdere oorzaken, is door een adequaat bewegingsregime een groot deel van het verval te voorkomen of zelfs terug te draaien.

Voor senioren betekent regelmatig bewegen een aanzienlijk lagere kans op onder andere hart en vaatziekten, beroertes, of Alzheimer.

Een actieve levensstijl is uitermate bevorderlijk voor het cognitief en lichamelijk functioneren, verlaagd de kans op een depressie, verbetert de kwaliteit van slaap en is essentieel voor valpreventie. Veel van de zelfstandig wonende senioren functioneren (veelal door een sedentaire levensstijl) gevaarlijk dicht tegen de grens van hun lichamelijke capaciteit bij het uitvoeren van alledaagse handelingen als de trap oplopen, opstaan uit een stoel of het vastmaken van de schoenveters. Een lichte afname van het lichamelijk functioneren of een klein ongelukje kan dan al het verschil maken tussen zelfstandig en begeleid wonen.

Valpreventie is van cruciaal belang voor senioren. Ongeveer 30% van zelfstandig wonende ouderen valt 1 keer per jaar, en 10 tot 20% valt minimaal twee keer. Risico om te vallen is direct gerelateerd aan de kracht van het onderlichaam, het balans, het reactievermogen, de beweeglijkheid van gewrichten, het postuur en loopafwijkingen. Een adequaat trainingsregime; bestaande uit cardiofitness, krachttraining en valpreventieve oefeningen, is aldus van essentieel belang voor de gezondheid en zelfstandigheid van ouderen.